이번 주에 가장 크게 저에게 영향을 끼친 콘텐츠 - 머리를 띵, 하게 울리는 경험을 했는데요. 링크드인 창업자인 리드 호프먼이 진행하는 Masters of Scale 팟캐스트 시리즈의 팬으로서, 이번 주에 올라온 ClassPass 의 창업자 Kayal Kadakia 인터뷰가 굉장히 좋았습니다. 이 인터뷰는 2018년에 녹음된 내용인데, 클래식 시리즈로 업데이트가 되었네요. Fitness 섭스크립션 비즈니스를 하는 ClassPass는 2020년 초에 유니콘이 된 기업입니다.
Pricing strategy 를 고민하는 분에게는 후반 내용이 도움이 될 것이고, 전반부에 나오는 이 내용이 저는 가장 좋았습니다. 결국 Human nature 에 대한 theory 기반으로 사업에 대한 의사결정을 해야 한다는 건데, 너무 당연한 이야기이지만 현실에서는 깜빡하는 경우가 정말 많은 것 같습니다. (저 역시 마찬가지고요)
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But this is one of my favorite things about entrepreneurship — you have to refine your theory of human nature.
Every consumer Internet entrepreneur — and arguably every entrepreneur, period — needs to have a theory of human nature. Your product should be based on your theory about how humans behave, both as individuals and as groups. That theory should underlie your strategy, your product design, your incentive program — every decision you make.
Many of the founders who have joined me on this show have shared these fundamental theories — even if they didn’t announce them as such. Mark Zuckerberg has a theory underlying Facebook, which he shared with us on the show:
MARK ZUCKERBERG: People just have such a thirst for understanding what’s going on with the people around them in their community. Much more than you’d think.